timothy pychyl solving the procrastination puzzle

Timothy Pychyl: Solving the Procrastination Puzzle

Timothy Pychyl

timothy pychyl

Timothy Pychyl er en psykologiprofessor ved Carleton University i Ottawa. Han er en av verdens mest anerkjente forskere innen prokrastinering, og har forsket på samt skrevet om det i over 20 år.

Du kan lese mer om forskningen hans på procrastination.ca, og sjekke ut hans Don’t Delay blogg med Psychology Today om prokrastinering.

Solving the Procrastination Puzzle

I Solving the Procrastination Puzzle har Timothy Pychyl samlet sammen de beste teknikkene vi kan bruke for å redusere prokrastineringen vår. Hvis du plages av å utsette ting, har jeg ingen tvil om at du vil like den.

Prokrastinasjon er et viktig tema innen selvhjelp. Hvis man ikke lærer seg hvordan man skal komme seg forbi den ekle følelsen av at man ikke har lyst til å gjøre en viss ting, så kan man gå glipp av mye potensiell produktivitet.

Jeg er spent på å få dele noen av de beste ideene jeg fant i boka med deg, så la oss bare hoppe i det!

Hva er prokrastinering?

«Prokrastinering er den frivillige utsettelsen av en tenkt handling til tross for kunnskapen om at denne utsettelsen kan skade individet i form av oppgaveutførelse eller til og med hvordan individet føler om oppgaven eller seg selv. Prokrastinering er en unødvendig frivillig utsettelse… Prokrastinering, i motsetning til andre former av utsettelse, er den frivillige og ganske bevisste bortvendingen fra en tenkt handling selv når vi vet at vi kan handle på intensjonen vår akkurat nå. Det er ingenting som hindrer oss fra å handle på riktig måte unntatt vår egen motvilje til å handle. Dette er det puslende aspektet ved prokrastinering. Hvorfor er vi motvillige til å handle? Hvorfor er det slik at vi blir vår egen verste fiende?» – Timothy Pychyl i Solving the Procrastination Puzzle

Å prokrastinere betyr altså at vi underminer vår egen innsats til å nå målene våre.

Hvorfor er det slik at vi utsetter det som ligger i vår beste interesse? Det er akkurat det denne boka handler om, og Timothy har delt en drøss med gode ideer for hva vi kan gjøre for å overkomme prokastinering!

Prokrastinering psykologi: Å utsette ting til “i morgen”

«Jeg ønsker å dele en historie jeg fikk av en leser av min Psychology Today blogg. Den illustrerer tydelig problemet med i morgen. Denne leseren sa at problemet av å føle mer for det i morgen var en påminnelse om et skilt i et slakterbutikk-vindu i hans besteforeldre sin landsby i Polen. Oversatt til Engelsk leser skiltet: «I dag betaler du og i morgen får du det gratis.» Når kundene så kom i morgen for å få sine gratis varer, sa slakteren, «Les skiltet: I dag betaler du, i morgen er det gratis. Som denne leseren bemerket, er det stort sett på det viset med prokrastinering. Morgendagen hvor vi «Virkelig vil føle for det» er alltid en dag unna. Den blir aldri i dag.»

Vi vil ikke føle mer for å skrive den oppgaven, fylle ut de skjemaene, ta den treningsøkten eller luke det ugresset i morgen.

Et par ekstreme eksempler er studier som har vist at vi har samme lykkenivå noen år etter å ha vunnet i lotteri som når vi vant—ikke høyere—og vi har også samme lykkenivå noen år etter en ødeleggende ulykke—ikke lavere. Mer hverdagslige eksempler er at vi ofte handler mer og mer usunt når vi er sulten, i motsetning til mindre og sunnere når vi er mette.

Strategien Timothy foreslår for å bedømme fremtiden mer nøyaktig, er å ta oss selv i å tenke «jeg vil føle mer for det i morgen», og med en gang skyte inn «nei, dette er et problem med prognoseringen min. Det er en stor sjanse for at jeg ikke vil føle mer for det i morgen.»

Neste gang du føler for å la fremtidige deg ta alt lasset, bør du huske at den personen ikke vil være så fantastisk mye mer energisk enn den som tar valget om å utsette.

Sett i gang

«Når vi først begynner en oppgave er det sjelden så ille som vi tror. Faktisk kommenterte mange deltakere når vi passerte dem under deres siste lille innsats at de ønsket at de hadde begynt tidligere—oppgaven var faktisk interessant, og de trodde at de kunne gjøre en bedre jobb med litt mer tid. Bare sett i gang. Det er moralen her. Når vi først begynner, endrer oppfatningen vår av oppgaven seg.»

Dette var resultatene av en undersøkelse der forskere spurte folk hvordan de følte seg når de først fikk en oppgave som de skulle prokrastinere på til slutten av uka. Jeg har selv begynt å «bare sette i gang» aktivt. Det har hjulpet meg en god del.

Timothy gir oss kjempegode strategier for å ta i bruk «sett i gang»-teknikken. Les boka for mer om de. Men når det kommer til prokrastinering, så vil en av de feilsikre teknikkene alltid være å bare begynne. Det er som filosofen Laozi sier, “The journey of a thousand miles begins with a single step.”