the practicing mind

The Practicing Mind av Tom Sterner

The Practicing Mind

The Practicing Mind er en god bok for deg som vil få mer kontroll over hvordan du reagerer til motstand, og som vil oppleve mindre stress og mer glede ut av arbeidet, øvingen, og treningen din.

Den handler om hvordan vi kan utvikle et prosessorientert tankesett, i motsetning til et som er for produktorientert.

Tom Sterner

tom sterner

Tom Sterner, hvis fulle navn er Thomas M. Sterner, har jobbet som pianotekniker for et stort kunstsenter i over tjuefem år. Han er også en dyktig musiker, privatpilot, bueskytterstudent, og en ivrig golfer.

Hvis du liker denne bokanmeldelsen, tror jeg også du kommer til å like boka. La oss se på noen av de beste ideene!

Hvordan fokusere bedre?

«Vi tror at slitet vårt i dag bare er kjent for oss, men det er tidløst, og de som levde lenge før oss møtte de samme interne kampene som vi gjør. Det er en historie, mange århundre gammel, som beskriver disse kampene. Historien handler om en vognrytter som stiger inn i en Romersk vogn dratt av fire hester. I denne historien representerer hestene sinnet. Sjåføren, som har et udisiplinert sinn, stiger inn i vogna, men har ikke noe tak på tømmene. De fire hestene løper vilt hele dagen, og utmatter seg selv og sjåføren når de hopper utenfor den valgte veien, i konstant endrende retninger. De vet ikke hvor de er eller hvor de skal noe av tiden. Sjåføren holder på tømmene og er like hjelpeløs som hestene imens de alle ser at episoden utfolder seg.

I kontrast har en disiplinert sjåfør, med tømmene i hendene, kontrollen, og retter hestene ned den fokuserte, valgte veien, hvor enn det er.» – Tom Sterner i boka The Practicing Mind

Hvilke av de to sjåførene tror du bruker mest energi på reisen mot sine samme valgte destinasjoner?

Det er uten tvil den udisiplinerte sjåføren; han har fire hester, men ingen kontroll over dem. En direkte forbindelse til denne metaforen er å ha opp programmer som Facebook, Snapchat og Messenger imens man arbeider. Vi bør egentlig ha alt fokuset på arbeidet, men alle de forskjellige programmene og nettsidene sliter hensynsløst på oppmerksomheten vår, og sprer den ut for en forminsket vinning.

På den andre siden har vi den disiplinerte sjåføren; han har full kontroll på hestene sine, og retter dem direkte mot målet. Kanskje den sjåføren eliminerte tidsløserne før han satte seg på sleden? Kan vi gjøre det samme ved å skru av notifikasjoner, TVen, og alle sosiale media, og kun ha det som er absolutt nødvendig for arbeidet tilgjengelig?

Et mangel på fokus fører ofte til prokrastinering, noe du kan lære mer om i anmeldelsen jeg skrev om Solving the Procrastination Puzzle.

Prosessorientering

«Når du fokuserer på prosessen, tar det ønskede produktet vare på seg selv med flytende letthet. Når du fokuserer på produktet, begynner du umiddelbart å stritte mot deg selv og oppleve kjedsomhet, rastløshet, frustrasjon, og utålmodighet med prosessen. Grunnen til dette er ikke vanskelig å forstå. Når du fokuserer tankene dine på øyeblikket, på prosessen av det du gjør akkurat nå, er du alltid hvor du vil være og hvor du bør være. All energien din går inn i det du gjør. Derimot, når du fokuserer tankene dine på hvor du vil ende opp, er du aldri der du er, og du utmatter energien din med urelaterte tanker i stedet for å sette den inn i det du gjør.»

Prosessorientering. Det er en herlig følelse å klare å leve i henhold til dette.

Et stipendiat kan være målet, men prosessen er å lære det nødvendige til eksamen. En slank kropp kan være målet, men prosessen er å nyte all den sunne maten man får lov til å spise. Mindre stress og negativ indre dialog kan være målet, men prosessen er å meditere, og å ta seg selv i å ikke tenke ressursfullt.

Målet gir en pekepinne, men prosessen er fokus på det som skjer akkurat.nå. Og det som skjer nå, skjer med intensjon, med en fast viten om hva man skal gjøre.

Vil du føle deg rolig, forfrisket, og i kontroll når du jobber, trener eller øver på en evne? La være å fokusere på det som skjedde i går samt det som skal skje i morgen. Sett deg hårete mål, men bruk dem bare som en pekepinne slik at du kan fokusere på det du gjør nå. Gjør kun èn ting om gangen.

Fokuser på prosessen.

Hva er tålmodighet?

«Jeg har observert tankene mine mange ganger ved å høre på min indre dialog. Den går fra en totalt urelatert diskusjon til en annen. Den påminner meg om å betale en regning, komponere et musikkstykke, løse et problem, tenke på et skarptenkt comeback jeg skulle ha gjort i går når noen irriterte meg, og så videre. Alt dette foregår imens jeg tar en dusj om morgenen. I det øyeblikket er tankene mine overalt unntatt hvor jeg egentlig er – i dusjen. Tankene mine forutser omstendigheter som ikke har skjedd enda, og prøver å svare på spørsmål som ikke engang har blitt spurt. Vi har et navn for dette: det kalles bekymring. Hvis du tvinger tankene dine til å holde seg i øyeblikket og bli i prosessen av det du gjør, lover jeg deg at mange av problemene dine vil smelte vekk.»

Tålmodighet er altså det motsatte av bekymring. I stedet for å stresse over det som skjer, så stoler vi på at alt kommer til å ordne seg til slutt. Ikke med et slags vagt håp, men som en rolig tålmodighet som er helt tilfreds i øyeblikket; en tålmodighet som stoler på prosessen.

Vi har alle denne stemmen inni oss til tider, som sier at det er noe annet som bør bli gjort NÅ.

Som Thomas sier, er dette veldig ofte bekymring, og lite formålstjenlig. «Å tenke på en situasjon før du er i den sprer bare energien din.» Thomas forklarer videre hvordan vi kan trene tålmodigheten vår. Det kan vi gjøre ved å:

  1. Bli bevisst på når den indre dialogen drar oss med ut i bekymring, og velge å gå tilbake til øyeblikket og prosessen. Meditasjon er den beste teknikken for å trene slik bevissthet rundt egne tanker. Dette er også en av mange teknikker Kelly McGonigal deler i The Willpower Instinct(Sjekk ut den bokomtalen hvis du vil lære mer om hvordan du kan bygge mer viljestyrke.)
  2. Forstå og akseptere at perfeksjon aldri kan oppnås i noe som helst. En sjømann når aldri horisonten, en idrettsmann vil aldri holde på en rekord for evig, og det er umulig å unngå uoverensstemmelser hundre prosent, i ethvert forhold. «Det du oppfatter som perfekt er alltid relativt til hvor du er i hvilket som helst område i livet ditt.

Førstemann til perfeksjon fører ingen gode steder. Kappløpet er over. En herlig tanke, ikke sant?